طلبه امروزی

طلبه امروزی

۱۲ مطلب در مرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

چهارمین جلسه "بررسی و نقد گزارش راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی" در محل موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه امروز (سه شنبه) با حضور حجت الاسلام دکتر عسگر دیرباز عضو هیئت علمی دانشگاه قم و حجت الاسلام صادق سهرابی عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن و اعضای شورای همایش عدالت و پیشرفت در قم برگزار شد.

دیرباز در این نشست ضمن بررسی گزارش راهیردی گفت: بضاعت کارشناسی سکولار برای اداره کشور به صورت مطلوب ناکافی است و به همین دلیل برای جلوگیری از تعطیلی امور کشور لازم است تا با قیدهایی از کارشناسی دانشگاه برای اداره کشور استفاده کنیم.

در ادامه، سهرابی موضوع اصلی مباحث الگوی پیشرفت اسلامی را  بحث سلامت اجتماعی جهانی دانست و گفت: متولی میکروب های اجتماعی شیطان و متولی سلامت اجتماعی خدای متعال است که این موضوع (سلامت اجتماعی جهانی) محملی قابل فهم برای ادیان ابراهیمی است.

به گفته عضو هیئت علمی موسسه آینده روشن، به دلیل فرهنگ ترجمه ای یک حالت حقارت در برخی نخبگان وجود دارد که موجب می شود نظریات مطرح شده از ناحیه غربی ها برای آنها یک آرامش خاطری به همراه داشته باشد.

سهرابی در مورد مهندسی همایش عدالت و پیشرفت ضمن تاکید بر رویکرد همایش المصطفی؛ مسئله به چالش کشیدن مهندسی سوالات در جبهه دشمن را بحثی جدی و قابل پذیرش دانست که در صورت پرداختن به آن مهندسی نظام سوالات در یک مسیر سالم هدایت  می شود.

در خاتمه جلسه علی کشوری از اعضای شورای علمی همایش ضمن تشرح  بعد سوم از جدول شماره یک گفتمان عدالت و پیشرفت طرح بحث بهداشت قضایی، مدل تقنینی و ارائه تعریف جدید از تعادل اجتماعی را بحثی در راستای دستیابی به سلامت اجتماعی جهانی دانست.

جدول شماره یک گفتمان عدالت و پیشرفت معرف موضوعات موثر بر تولید الگوی پیشرفت اسلامی است.

  • رسول ساکی
ارائه تعریف اسلامی از تعادل اجتماعی مهم‌ترین پیش‌نیاز تولید الگوی پیشرفت اسلامی

چهارمین جلسه شورای همایش عدالت و پیشرفت در مورخ 24/5/1390 در محل دبیرخانه این همایش در معاونت علوم پژوهشی موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی در قم برگزار گردید. 

 
موضوع اصلی این جلسه بررسی جایگاه جامعه شناسی در تولید الگوی پیشرفت اسلامی بود؛ که مبتنی بر جایگاه  رشته جامعه شناسی در ساخت الگو ، بررسی اسلامیت دیدگاهای رایج جامعه شناسی در دستور کار جلسه قرار گرفت.
 
 علی کشوری عضو شورای علمی این همایش با بیان اینکه: رشته جامعه شناسی اصلی ترین رشته علوم انسانی محسوب می شود ؛ گفت بدون توجه به این رشته مهم، ارائه تحلیل از نحوه ساخت الگوی پیشرفت اسلامی امکان ندارد.
 
کشوری ارائه تعریف اسلامی از تعادل اجتماعی در جامعه شناسی اسلامی  را محور ساخت الگوی پیشرفت اسلامی دانست و اظهار داشت با تعاریف موجود از تعادل اجتماعی - که تعادل جامعه را به محوریت بخش اقتصاد  تعریف می کند- ارزشهای اسلامی محور تعادل اجتماعی قرار نمی گیرندو این به معنای تعریف ناهنجاریها در جامعه به محوریت رفاه و دنیا پرستی است.
 
به گفته این عضو شورای همایش  عدالت و پیشرفت  ادعای تولید الگوی پیشرفت اسلامی بدون توجه به جامعه شناسی منجر  به ارائه تعاریف کلی از تکامل جامعه می شود؛ که این فرض هم به شکلی دیگر راه را بر تولید الگوی پیشرفت اسلامی سد می نماید.
 
موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه  علاوه بر برگزاری جلسات علمی شورای همایش عدالت و پیشرفت  به صورت هفتگی جلساتی را با موضوع نقد و بررسی گزارش راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برگزار می نماید.
  • رسول ساکی
شهریار بشارت، مدیرعامل شرکت آب های معدنی دماوند چندی پیش ار سرمایه گذاری نستله به عنوان بزرگترین شرکت صادرکننده آب معدنی جهان در این شرکت خبر داده بود.
وی با اشاره به اینکه ۴۰ درصد سهام شرکت دماوند متعلق به فرانسوی هاست، گفت: شرکت نستله، تولید کننده مواد غذایی و لبنیات بوده و در عین حال مشهورترین آب جهان یعنی اویان را در اختیار دارد.
مدیرعامل آب معدنی دماوند در ادامه با افتخار اعلام کرده بود: آب معدنی این شرکت، بازارهای منطقه را اشباع کرده و متعلق به شرکت نستله، بزرگترین شرکت مواد غذایی دنیاست که بیش از 100 سال سابقه فعالیت دارد.
وی همچنین از تصمیم بزرگترین کارخانه مواد غذایی دنیا یعنی «نستله» برای خرید یک شرکت آب معدنی در ایران خبر داد و گفت: آنها به رشد بازار آب معدنی در ایران کمک کرده و رقابت ایجاد خواهند کرد.
آب معدنی دماوند با برند شرکت صهیونیستی اویان فرانسه
به عنوان زیرمجموعه نستله به فروش می رسد
  • رسول ساکی
بسم الله الرحمن الرحیم

امسال از نظر ما، سال پاسخگویی مسئولان نظام به مردم است. این در واقع پاسخگویی به خدا هم هست؛ همچنان که پاسخگویی به خود هم هست. پاسخگویی، در واقع یک نوع کارنامه‌خوانی است؛ مثل دانش آموزی که در پایان سال تحصیلی، کارنامه‌ی خود را می‌خواند؛ هم خود او می‌خواند، هم اولیای او می‌خوانند. نقاط قوت خود را می‌شناسد؛ نقاط ضعف خود را می‌شناسد.
نمره‌ای که مایه خرسندی اوست، او را به ادامه کار تشویق می‌کند و نمره‌ای که مایه سرشکستگی اوست، او را به جبران این سرشکستگی وادار می‌نماید. مجموع نمره‌های خوب و بد، معدل یک دانش آموز است و مجموع معدل‌های دانش آموزان یک کلاس، معدل این کلاس است و نشان دهنده این که آیا اداره کنندگان این کلاس از عهده پیش برد دانش آموزان برآمده‌اند یا نه؟


در یک نظام اجتماعی و سیاسی و در نظام جمهوری اسلامی، کارنامه دستگاه‌ها، معدل آن دستگاه‌ها را مشخص می‌کند، معدل دستگاه‌های مختلف، معدل هر قوه از قوای سه‌گانه دستگاه‌های عمده کشور را مشخص می‌کند و مجموع معدل قوای سه‌گانه، معدل نظام را معین می‌کند.




از بیانات رهبر معظم انقلاب درجمع زائران حرم امام رضا (ع) 2/1/1383

  • رسول ساکی

ساختارهای مبتنی بر مبانی مادی ناسازگار با زندگی جوامع بشری

 

ساختارهای مبتنی بر مبانی اسلام، تنها ساختارهای مطلوب در نظام جمهوری اسلامی

نظام اسلامى، نظامى است بر پایه‏ى مبانى اسلام. هر جا که توانسته‏ایم وضع موجود و ساختار کنونى نظام خودمان را بر پایه‏ى اسلام قرار بدهیم، این خوب است، مطلوب است؛ هر جا نتوانستیم، سعى ما باید این باشد که آن را بر همان پایه و مبناى اسلامى قرار بدهیم؛ از او نباید تخطى کنیم. این هدف ماست.

امام خامنه ای: در دیدار روسای سه قوه و مسئولان بخشهای مختلف نظام 19/6/1387

 

لزوم تنظیم برنامه ها در دهه چهارم انقلاب بر مبنای "پیشرفت چشمگیر و عدالت محسوس"

...به توفیق الهی، به اذن الله تعالی باید دهه چهارم این انقلاب -که در نزدیکی آن هستیم-، دهه "عدالت و پیشرفت توأمان باشد؛ یعنی پیشرفت چشمگیر و عدالت محسوس در سطح کشور. برنامه ها را باید اینجور تنظیم کرد. و این؛ ملت و کشور ما را آسیب ناپذیر می کند.

امام خامنه ای :در خطبه های نماز جمعه تهران در روز هجدهم رمضان 29/6/1387

  • رسول ساکی

دومین جلسه "بررسی گزارش راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی" در محل موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی العالمیه امروز (سه‌شنبه) با حضور حجت الاسلام دکتر حسن خیری مدیر گروه مطالعات اجتماعی موسسه آموزش عالی علوم انسانی جامعه المصطفی و دکتر محمد جواد توکلی عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پزوهشی امام خمینی و دبیر پژوهشی گروه اقتصاد موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی و اعضای شورای همایش عدالت و پیشرفت در قم برگزار شد.

در این جلسه، ضمن بررسی اجمالی جایگاه الگوی پیشرفت اسلامی در اداره صحیح جامعه، مباحث مفصلی مطرح شد.

خیری ضمن تأکید بر ماهیت ترویجی همایش‌ها و فعالیت‌هایی که تاکنون در موضوع عدالت و پیشرفت و الگوی پیشرفت اسلامی انجام شده، اظهار داشت: جمع بندی در مورد مسئله عدالت و پیشرفت در میان نخبگان به زمانی 10 یا 15 ساله نیاز دارد.

وی با نقد اظهارنظر کسانی که به الگوی کشورهایی مانند مالزی دل بسته اند، افزودند: نوع نگاه به مسئله عدالت و پیشرفت باید به شکلی باشد که در نهایت تفاوت دیدگاه انقلاب در مقایسه با الگوهای توسعه غربی و مباحث عدالت مادی را تبیین کند.

در ادامه این جلسه، دکتر محمد جواد توکلی با طرح مباحثی در مورد روش شناسی ساخت الگو به تبیین نقش و جایگاه پیش فرض های ارزشی و غیر ارزشی در ساخت الگو ی اسلامی پرداخت و گفت که علاوه بر ناسازگاری تقدم توسعه بر عدالت با پیش فرض های اسلامی، نقدهای متعددی به این دیدگاه در غرب شکل گرفته است که دیدگاه‌های مربوط به دولت‌های رفاه از این دسته هستند.

وی مسیر ساخت و تدوین الگوی اسلامی پیشرفت را در چهار مرحله تببین مبانی، تبیین نظریه، تبیین راهبردها و تبیین شاخص ها خلاصه کرد و گفت: در کارهای انجام شده میان مرحله تبیین مبانی تا دستیابی به راهبردها، شکاف زیادی وجود دارد و در واقع الگوهای ساخته شده را بی ارتباط با مبحث طرح شده در بخش مبانی اسلامی دانست.

علی کشوری عضو شورای همایش عدالت و پیشرفت نیز ضمن ارائه جمع بندی از مباحث مطرح شده در جلسه؛ اصلی ترین سوال مباحث مربوط به الگوی پیشرفت اسلامی را بررسی میزان قدرت و توانمندی "منطق مجموعه نگر" در معادله سازی برای پیش فرض های ارزشی اسلام دانست و اظهار داشت که منطق سیستمی توان معادله سازی و مدل سازی بر محور پیش فرض های اسلامی را ندارد.

گزارش راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در اردیبهشت ماه امسال به منظور تبیین نقشه راه دستیابی به الگوی پیشرفت اسلامی از سوی موسسه علوم انسانی منتشر شد.

  • رسول ساکی
تا برگزاری انتخابات مهم مجلس نهم تقریبا هفت ماه فاصله است؛ به تدریج از سوی نامزدهای انتخابات مجلس فعالیت های خاصی برای جلب اعتماد عمومی صورت می پذیرد. گزارش عملکرد، شعارها و ایده های جدید انتخاباتی و بررسی موانع خدمت، بخشی از گفتمان نامزدها در این ایام است و البته نباید از نقش"مدیریت درهم و دیگ" در برنامه ی برخی از نامزدها برای جلب رأی غافل بود.

شلوغی و تبلیغات متراکم انتخاباتی و دور کردن فضا از شرایط منطقی انتخاب سیاستی است که گاه در دستور کار برخی جریان ها قرار می گیرد و انتخاب نامزد اصلح را مشکل می کند. برای عبور از این مشکل بهترین روش، ملاک قرار دادن شاخص ها و اصول در تشخیص نامزد اصلح است و خواص جامعه باید زمینه بازخوانی مواضع نامزدها حول این شاخص ها را برای مردم آماده نمایند.
  • رسول ساکی
برای آنان که به تکامل، تعالی و پیشرفتِ نظام جمهوری اسلامی می اندیشند؛ شناسائی "موضوعات انتقال نظام" به مراحل تکامل خود یک دغدغه محسوب می گردد.

سخن از موضوعات انتقال نظام آنگاه اهمیت می یابد که به مرحله ای و تدریجی بودن تکامل بیاندیشیم.  مرحله ای بودن تکامل و پیشرفت حکم می کند که در هر مرحله از تکامل موضوعات مرتبط با دستیابی به آن مرحله را  شناسائی نماییم و در گام بعد برای تحقق آنها برنامه ریزی نماییم.

 به عنوان مثال اگر نظام اسلامی مرحله پیش رو از تکامل خود را نهادینه شدن قطعیِ شاخص های  اجتماعی اسلام از قبیل استکبار ستیزی، عدالت محوری ، معنویت گرائی و.... در جامعه- از طریق دستیابی به الگوی پیشرفت اسلامی- می داند[1]؛ این امر بدون برنامه ریزی برای موضوعات متناسب با این شاخص ها محقق نمی گردد. به عبارت دیگر تثبیت گفتمان شاخص محور در برنامه ریزی کلان نظام اسلامی، نیازمند شناسائی موضوعات مرتبط با این مرحله از تکامل و همچنین شناسائی موضوعات ضد تکامل در این مرحله است و انتقال به مرحله تعریف شده از تکامل با تکیه صرف به"اوصاف تکامل" بدون توجه به موضوعات متناسب با مراحل تکامل، امری نظری و غیر کاربردی و زمینه سازی  غافلانه برای  تقویت جریان سکولار و غرب زده سیاسی در جامعه ایران است.

  • رسول ساکی

تصوف به عنوان یکی از فرقه های فعال در کشور بخشی از پازل استکبار جهانی در جنگ نرم ، برای انحراف از اصوال اسلامی انقلاب ، نقش ویژه ای را ایفا می کند . امروزه صوفیه برای فریب جوانان خانقاه ها را به نام حسینیه می خوانند ، مع الاسف در این دریای تاریک و طوفانی تبلیغات صوفیان و دراویش ، برخی از جوان های ما فانوس هدایت را پیدا نمی کنند و چند سالی است که فرقه های مختلف و متعدد تصوف که بسیاری از آنها یکدیگر را هم قبول ندارند ، مثل: خاکساری ، نعمت الهی ، گنابادی ، نور بخشی ،ذهبی و امثال ذالک فعالیت های آشکار و وسیعی را برای جذب این دسته از جوانان ایرانی به سوی خانقاه ها سامان داده اند . هرچند که همه فرقه های صوفیه در افکار و انحرافات یکسان نیستند ، اما می توان گفت که وجه اشتراک آنها بر این عقیده است که امر دین را به دو بخش مجزا، تقسیم کرده اند! آنها می گویند : امر شریعت با مراجع تقلید است و امر طریقت یا تربیت روحی و راه و روش عمل صالح با قطب و پیر خانقاه است و باید روح را به آن سپرد تا همچون فقیری دستگیری نماید .

  • رسول ساکی
بسم الله الرحمن الرحیم

سومین جلسه شورای همایش عدالت و پیشرفت المصطفی: ضرورت تأسیس بانک سوالات مرتبط با عدالت و پیشرفت و الگوی پیشرفت اسلامی
سومین جلسه شورای همایش عدالت و پیشرفت در مورخ 16/5/1390 در محل دبیرخانه این همایش در معاونت علوم پژوهشی موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی در قم برگزار گردید.

در این جلسه هدف از برگزاری همایش عدالت و پیشرفت تبیین گردید ومقرر شد در روز برگزاری این همایش از بانک سوالات عدالت و پیشرفت رونمائی شود.

 علی کشوری عضو شورای علمی این همایش با بیان اینکه:  لازم است نظام سوالاتِ مربوط به رابطه عدالت و پیشرفت مشخص شوند؛ گفت متأسفانه در برخی از همایش ها و نشست ها به بهانه پی گیری گفتمان عدالت و پیشرفت با طرح سوالات انحرافی تلاش می شود گفتمان عدالت به بهانه همایت از تولید در کارشناسی نظام سرمایه داری و ادبیات توسعه منحل گردد.

همچنیین در این جلسه به برر سی نقش القای سوالات غلط در فاصله گرفتن نخبگان از تئوری های اسلامی عدالت و پیشرفت اشاره شد و برای مقابله با این روند انحرافی مقرر گردید در اولین گام سوالات مرتبط با گفتمان اسلامی عدالت و پیشرفت در قالب همایش عدالت و پیشرفت المصطفی در اسفند ماه سال جاری در اختیار نخبگان و اساتید جامعه قرار گیرد.

  • رسول ساکی