طلبه امروزی

طلبه امروزی

اوقات فراغت در کلام رهبری

چهارشنبه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۱:۰۵ ب.ظ

اوقات فراغت در کلام رهبری
بسمه تعالی

نگاه مقام معظم رهبری به عنوان امام مسلمین در عصر حاضر، به موضوعات و مسئله های نظام اسلامی لازم است مبنای برنامه ریزی جامعه و قشر متدین آن قرار بگیرد. برنامه ریزی برای موضوع اوقات فراغت نیز از این قاعده مستثنی نیست.
 به همین خاطر قبل از ورود به هر گونه برنامه ریزی بهتر است فرمایشات حکیمانه ایشان را به عنوان اصلی ترین لایه ی گفتمان و ادبیات انقلاب نه تنها مورد توجه بلکه به عنوان محور برنامه ریزی قرار دهیم.
با جستجویی اجمالی در فرمایشات ایشان، جلسه مستقلی به عنوان اوقات فراغت نیافتیم اما معظم له در مناسبت های مختلف اشاراتی به این موضوع داشته اند که همین قدر از دغدغه های مبارک ایشان را لازم دانستیم برای برنامه ریزان به صورت جستارهایی با آدرس جلسه تقدیم نماییم. 
1-روش های نوین و جذاب در تعمینق باورهای دینی نسل جوان
نیروی مقاومت بسیج باید با همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری از این ظرفیت در جهت سازندگی و آبادانی کشور و همچنین پرکردن اوقات فراغت جوانان استفاده نماید.
باید با برنامه‌ریزی صحیح و هماهنگی با تمام دستگاه‌های ذی‌ربط، انرژی متراکم جوان در مسیر صحیح به‌کار گرفته شود.
ایشان نیروی مقاومت بسیج را به استفاده از روش‌های نوین و جذاب در تعمیق باورهای دینی نسل جوان توصیه کردند.
 ۱۳۸۴/۰۶/۰۲ برگزاری مراسم صبحگاه رده‌های مختلف نیروی مقاومت بسیج در حضور فرمانده‌ی کل قوا

2-خُلقیّات جامعه مهمتراز صِرف پرکردن اوقات فراغت 
خُلقیّات جامعه به مراتب مهمتر از این است که مثلاً ما فکر اوقات فراغت جوانان، یا پر کردن اوقات فراغت آنان باشیم. منظورم این است که در زمینه‌ی مسائل فرهنگی، بایستی یک دید وسیعی را مورد توجّه قرار داد و همه‌ی اینها را با حسّاسیت تعقیب کرد.
۱۳۷۵/۰۹/۲۰ بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی
3-برنامه ریزی برای اوقات فراغت به محوریت مسائل علمی و فرهنگی برای دانشجویان
در اوقات فراغت، دانشجویان مسائل علمی و فرهنگی را دنبال کنند. این اردوهایی که هست، بعضی از آنها خیلی خوب است؛ بخصوص شما که الحمدللَّه بچه‌های مسلمانی هستید و کم و بیش با مسائل اسلامی، گسترش دینداری، تقوا و پارسایی در دانشگاهها آشنا هستید؛ این خیلی مهمّ است.
۱۳۸۹/۰۹/۱۶ پرسش و پاسخ دانشجویان با رهبر انقلاب درباره وظایف دانشجو

4-کتابخوانی برنامه مشترک همه رده های سنی و همه مکانها برای پرکردن اوقات فراغت
من میگویم بایستی جوانان، پیران، مردان، زنان، شهریها، روستاییها و هر کسی که با کتاب میتواند ارتباط برقرار کند، باید کتاب را در جیبش داشته باشد و تا یکجا بیکار نشست - مثل اتوبوس، تاکسی، مطب پزشک، اداره، درِ دکان وقتی که مشتری نیست، در خانه به هنگام اوقات فراغت - کتاب را دربیاورد و بخواند.
۱۳۶۹/۰۲/۱۹ مصاحبه با خبرنگار صدا و سیما، پس از بازدید از سومین نمایشگاه بین‌المللی 

5-قراردادن وقتی برای کار های انقلابی دانش آموزان،  نه فقط کتاب های درسی صِرف
اوّلاً برای دانش‌آموزان، نه‌فقط برای انجمنهای اسلامی، فرصت فراغتی برای پرداختن به کار انقلابی داده بشود. شیوه‌ی کار تعلیم و تربیت را، و عمدتاً تعلیم را، جوری بکنند که جوان دانش‌آموز ما همه‌ی وقت و توان و قدرت و استعداد و نیروی فکری و جسمی‌اش، صرف همین اوراقی که در این کتاب هست نشود؛ گاهی این‌جوری است؛ انسان میبیند که همه‌ی قدرت جسمی و روحی و فکری و عصبی [دانش‌آموز]، صرف همین کتاب میشود؛ نه فراغت تفریح پیدا میکند، نه فراغت ورزش پیدا میکند، نه فراغت کارهای انقلابی پیدا میکند؛ خب این یک ایراد است؛ کاری کنند که دانش‌آموز ما فراغت پیدا کند. البتّه این، کار یک روز و دو روز نیست، این کار نیازمند برنامه‌ریزی است. ممکن است امروز و فردا دست ندهد امّا باید دنبال بکنند که این کار بشود. بچّه‌ها را باید انقلابی بار بیاورند؛ پس فرصت کار انقلابی بدهند، فرصت تفکّر انقلابی بدهند؛ این یک.
۱۳۹۵/۰۲/۰۱بیانات در دیدار اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان

6-مطالعه، خدمت مردم، سازندگی، کمک به پدر و مادر، تهذیب و ورزش توصیه دائمی رهبر انقلاب به جوان ها
حالا تابستان در پیش است. ان‌شاءاللَّه بعد از امتحانات، جوانان انجمنهای اسلامی بیش از دیگران به فکر باشند که از این فراغت تابستان و از این فرصت برای مطالعه، برای فراگیری، برای شرکت در کارهای بدنی که در خدمت مردم هست - گاهی بسیج و دیگران، کارهایی را در اختیار جوانها میگذارند؛ فعالیتهای بدنی، خدمات، سازندگی - و کمک به پدر و مادر، کمک به خانواده، تهذیب و ورزش استفاده کنند. ورزش هم یک کار لازم است. من به همه‌ی جوان‌ها، دخترها، پسرها، توصیه‌ی دائمیام این است که ورزش بکنند.
۱۳۸۶/۰۲/۱۹بیانات در دیدار اعضای انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان‌

7-گذراندن اوقات فراغت جوانان مومن در ضمن خدمت رسانی به مردم 
در فصل تابستان، بسیاری از جوانان خوب ما اوقات فراغتشان را یا در بسیج سازندگی و یا در بسیج نیروی مقاومت میگذرانند و یا به بالا بردن علم و سواد دیگران کمک میکنند. عدّه‌ای به تن خودشان زحمت میدهند و برای دیگران کار میکنند. عدّه‌ای با برنامه‌های خوب و منظّم، به کتابخوانی و ارتقای سطح فکر خودشان میپردازند. فراغت جوانان مؤمن، این‌گونه میگذرد. من گزارشهای متعدّدی داشته‌ام از جوانانی که در تابستان، تعطیلات دانشگاهی یا دبیرستانی خود را در نقاط دوردست گذرانده‌اند و برای روستاییان مسجد، درمانگاه، راه، حسینیه، جادّه و پل ساخته‌اند. عکسهای این فعّالیتها را برای من آورده‌اند و من آنها را دیده‌ام. پیغمبر طبق روایتی فرمود: «انّما سیاحة امّتی الجهاد فی‌سبیل‌اللَّه(۱)». جوانان ما سیاحتشان را هم از این راه تأمین میکنند؛ سیاحتشان در ضمنِ کار برای مردم است. این ارزش دارد.
۱۳۸۲/۰۵/۰۸
بیانات در دیدار جمعی از جوانان اهواز


8-کتابخوانی پای ثابت برنامه ریزی برای اوقات فراغت
کتابخوانی را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. به فرزندانمان هم از کودکی عادت بدهیم کتاب بخوانند؛ مثلاً وقتی می‌خواهند بخوابند، کتاب بخوانند. یا وقتی ایام فراغتی هست، روز جمعه‌ای هست که تفریح می‌کنند، حتماً بخشی از آن روز را به کتاب خواندن اختصاص دهند. در تابستان‌ها که نوجوانان و جوانان محصّل، تعطیل‌اند حتماً کتاب بخوانند. کتاب‌هایی را معیّن کنند، بخوانند و تمام کنند. افرادی که کار روزانه دارند مثلاً کارمند اداری، کارگر، کاسب و یا کشاورز هستند وقتی به خانه می‌آیند، بخشی از زمان را گرچه نیم‌ساعت برای کتاب خواندن بگذارند.
چقدر کتاب‌ها را در همین نیم‌ساعت‌ها می‌شود خواند! بنده دوره‌های بیست جلدی و بیست و چند جلدی کتاب را در همین فاصله‌های ده دقیقه، بیست دقیقه و یک ربع ساعته خوانده‌ام. پشت این کتاب‌ها را هم یادداشت می‌کنم که معلوم باشد. شاید صدها جلد کتاب را همین‌طور در این فاصله‌های کوتاه ده دقیقه‌ای خوانده‌ام. بسیاری از افراد را هم می‌شناسم که این گونه‌اند.
بیانات در مصاحبه صدا و سیما، در ششمین «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» ۱۳۷۲/۰۲/۲۱

9-ضرورت آشنایی با تاریخ معاصر در بخشی از برنامه های اوقات فراغت 
من نمیدانم شما چقدر از تاریخ معاصر اطّلاع دارید و چقدر آن را خوانده‌اید. چقدر خوب است که شما در تابستان که قدری فراغت پیدا میکنید، واقعاً برنامه‌ریزی کنید و قدری از تاریخ معاصر، از جمله همین قضیه تنباکو را مطالعه کنید. کتابهایی هم درباره این موضوع نوشته شده که مناسبت است آنها را بخوانید. البته مطالعه کتابهای امین را میگویم. بعضیها هستند که چون پای روحانیت و دین در میان است، از عنادی که با دین دارند، حاضر نیستند به افتخار به این بزرگی اعتراف کنند و آن را مطرح نمایند.
۱۳۷۷/۰۲/۲۲
بیانات در جمع دانشجویان دانشگاه تهران‌

ادامه دارد...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">