طلبه امروزی

طلبه امروزی

و اما چیستی جهت انقلاب اسلامی ایران

سه شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۱، ۱۲:۱۵ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

در بحث چرایی «الگوی پیشرفت اسلامی» بجای نقد و آسیب شناسی الگوهای غربی، درک خود را از "جهت انقلاب اسلامی" تبیین می کنیم که البته در دل آن نقد توسعه غربی هم وجود دارد.
علت اینکه از "جهت انقلاب اسلامی" وارد بحث شده ایم نگاه جامعه شناسانه به این پدیده مبارک است. نگاه جامعه شناسانه که به تعبیر حضرت امام خمینی کبیر؛ اسلام ناب و به تعبیر رهبر عظیم الشأن انقلاب؛ امام خامنه ای؛ گفتمان یا ادبیات انقلاب خوانده می شود خود مولود مبارک حوزه علمیه می باشد که از در مقابل هجمه های دنیای مدرن ایستادگی کرده است و بدنبال تحقق شاخص های هویت اسلامی و نشان دادن کارآمدی اسلام در جامعه بوده است. از آنجا که زمان زیادی از عمر موضوعات انقلاب (اداره تحولات اجتماعی براساس جهت انقلاب اسلامی) نمی گذرد لذا "تبیین جهت جمهوری اسلامی" را به عنوان موضوعی مستقل مورد بررسی قرار داده ایم.
اگر بخواهیم به صورت آکادمیک "جهت جمهوری اسلامی" را تبیین کنیم می توان گفت "جهت جمهوری اسلامی" عبارت است از:
1. مبنای حرکت انقلاب اسلامی
2. مراحل حرکت انقلاب اسلامی
3. موضوعات انتقال مراحل انقلاب اسلامی

مبنای حرکت انقلاب اسلامی
"مبنای حرکت انقلاب اسلامی" عبارت است از "ایده ی محوری و اساسی"ای که باعث ایجاد انگیزه در جامعه ی اسلامی شده است و آن جامعه را به حرکت و پیروی از فرمایشات امام عظیم الشان سوق داده است تا جایی که حاضر باشند صدها هزار شهید در راه آن تقدیم کنند و سالیان سال بداخلاقی ها و کج اخلاقی های دنیا را به جان و دل بخرند. این ایده ی محوری به گونه ای است که با شرایط زمانی و مکانی سرعت آن شدت و ضعف پیدا می کند اما مسیر آن تغییر نمی کند تا جایی که اگر مبنای یک حرکت تغییر کند می گوییم آن حرکت از بین رفته و یا اینکه به حرکت دیگری تبدیل شده است. "مبنای حرکت انقلاب اسلامی" براساس نقشه راه تولید "الگوی پیشرفت اسلامی" تحقق شاخصه های هویت اسلامی است. یعنی از ابتدا انگیزی انقلابیون اقامه اسلام و تحقق شاخصه های هویت اسلامی بوده است .
مبنای جمهوری اسلامی برای تحقق شاخص های هویت اسلامی، پنج مرحله تاریخی تعریف کرده است؛ که عبارتند از:


1- مرحله انقلاب اسلامی
اولین مرحله از مبنای جمهوری اسلامی گرفتن اختیارات از کسانی است که معتقد به مبنای انقلاب اسلامی نیستند و سپردن آن بدست کسانی که قائل به مبنای جمهوری اسلامی (تحقق شاخص های هویت اسلامی) هستند. در سال 1357 اختیارات حکومتی از حکومت ستم شاهی گرفته شد و در اختیار نیروهای معتقد به ادبیات انقلاب و تحقق شاخص های هویت اسلامی هستند قرار گرفت.


2- مرحله نظام اسلامی
این مرحله از انقلاب مرحله ی تعریف اجمالیِ خواست عمومی برای تحقق مبنای نظام جمهوری اسلامی در جامعه ایران است که به آن مرحله نظام اسلامی می گوییم در این مرحله هویت انقلاب اسلامی تعریف می شود به گونه ای که حضرت امام(ره) می فرمایند: «جمهوری اسلامی نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» یعنی حرکتی که مبتنی بر آن مبنا بود را به گونه ای تعریف می کنند که خواست عمومی جامعه مادامی که در جهت اسلام ناب باشد محور امور باشد که از آن به مردم سالاری دینی تعبیر می شود.


3
- مرحله دولت اسلامی
با گرفتن اختیارات از غیر معتقدین به مبنا و دادن آن به معتقدین به مبنا و همچنین تعریف نوع حکومت لازم است ساختارهای جامعه را متناسب با مبنا توانمند سازیم که عنوان این مرحله از حرکت انقلاب اسلامی "دولت اسلامی" می باشد. و در حال حاضر در این مرحله از انقلاب قرار گرفته ایم. مشکل اصلی جامعه در این مرحله، عدم توانایی ساختارها برای تحقق شاخص های هویت اسلامی است. به عنوان نمونه کارشناسان و برنامه ریزان کشور با موضوع عدالت مخالف نیستند اما از طرفی هم روش محاسبه آن را در اختیار ندارند به همین جهت از معادله ضریب جینی برای محاسبه عدالت استفاده می کنند که پذیرفتن این معادله به معنای پذیرفتن فاصله طبقاتی در جامعه است.لذا از یک معادله ی ضد عدالت برای محاسبه عدالت استفاده می کنیم.


4- مرحله جامعه اسلامی

در مرحله جامعه اسلامی ساختار ها متناسب با مبنای انقلاب اسلامی و در جهت تحقق شاخص های هویت اسلامی توانمند شده اند و به همان اندازه که ساختار ها توانمند شده اند شاخص های هویت اسلامی تحقق پیدا کرده اند.


5- مرحله امت اسلامی
در این مرحله سایر کشور های جهان با مشاهده ی الگوی پیشرفت و مدل زندگی انقلاب اسلامی مشتاق آن شده و این الگو را طلب می کنند تا با بکارگیری آن از جهنمی که جامعه ی مدرن برای آنها ساخته است بیرون بیایند. بنابراین مبنای جمهوری اسلامی از گرفتن اختیارات شروع می شود و با معرفی آن مبنا به مستضعفین عالم، زمینه ظهور حضرت ولی عصر(ارواحناله الفدا) را فراهم می نمایند.


موضوعات انتقال
زمانی که می گوییم شاخص های هویت اسلامی یا همان مبنای جمهوری اسلامی در 5 مرحله محقق می شود؛ معنایش این است که پذیرفته ایم به صورت منطقی و عقلانی ظرفیت تحقق همه مبنا در یک مرحله وجود ندارد و باید مرحله ای کامل شود تا بتوان گام بعدی را برداشت و به همین شکل تا پایان مرحله پنجم که هدف نهایی محقق شود لذا در هریک از مراحل انقلاب با قرار دادن موضوعی تحت عنوان موضوع اصلی انقلاب یا به تعبیری "موضوعات انتقال" به عنوان اولویت اصلی نظام ظرفیت متناسب برای سیر به مرحله بعد را فراهم می کند.
اگر موضوع انتقال اشتباه شناسایی شود و در آن بخشی که ظرفیت داریم متمرکز نشویم در برنامه ریزی اجتماعی دچار خطا شده و زمان را از دست می دهیم همچنین مردم و جامعه را دچار شعار زدگی و ناامیدی می کنیم. لذا مردم به اصل مبنا بدبین می شوند به همین خاطر در نقشه راه می گوییم تشخیص صحیح "موضوع انتقال" علت انتقال می شود.
موضوع انتقال این است که بدانید در هر مرحله چه میزان از مبنا را می توان محقق کرد، همان را شناسایی و موضوع اصلی را محقق کردن آن بخش قرار دهیم. در مرحله انقلاب اسلامی می توان حکومت اسلامی را مستقر کرد ولی نمی توان ربا و امثالهم را از بین برد و ساختارهای اسلامی را محقق کرد. ولی تشکیل حکومت اسلامی بخشی از هویت اسلامی است که ظرفیت تشکیل آن را داریم.
در مرحله نظام اسلامی اولویت اصلی چگونگی برنامه ریزی برای تشکیل و تعریف حکومت می باشد این که در مرحله نظام اسلامی مبنای حکومت جمهوری دموکراتیک نمی شود و جمهوری اسلامی محقق شد محصول تمرکز امام(ره) و نیروهای انقلاب بر "تئوری ولایت فقیه" یا همان جمله ی معروف امام بود که می فرمود:" اسلام خودش حکومت دارد ." یعنی در فاصله ی مرحله ی انقلاب اسلامی و نظام اسلامی حضرت امام موضوع اصلی تکلیف را تبیین «پدیده حکومت اسلامی و چگونگی آن» قرار داده و ظرفیت های جامعه را در همین راستا بسیج نمودند و همین امر باعث شد که به مرحله ی بعد انتقال پیدا کنیم.
موضوع انتقال از مرحله انقلاب اسلامی به مرحله نظام اسلامی، مسئله ولایت فقیه بود و البته استقرار نظام هم نیاز به موضوع انتقال داشت که با در رأس امور قرار گرفتن جنگ محقق می شد یعنی اگر پدیده جنگ نبود ظرفیت اداره یک حکومت توسط نیروهای متدین به راحتی بدست نمی آمد لذا موضوع انتقال از مرحله نظام اسلامی به دولت اسلامی کلید جمله ی "جنگ در راس امور است " بود. بعدها در تبیینی که حضرت امام فرمودند؛ جنگ را برای ما یک نعمت دانستند.
با رحلت امام عظیم الشان و آغاز امامت اجتماعی امام خامنه ای وارد مرحله ی دولت اسلامی شدیم یعنی توانستیم به تدریج طبق فرمایشات مقام معظم رهبری به ساختارهای کشور توجه کنیم. ایشان راجع به تغییر ساختارها صحبت می فرمایند یعنی رفتن به سمت توانمندسازی ساختاری برای تحقق مبنا را در دستور کار قرار داده اند و در حال حاضر که در مرحله ی دولت اسلامی هستیم همانگونه که علت انتقال نظام اسلامی به مرحله دولت اسلامی پدیده دفاع مقدس و عبور از آن بود امروز موضوع انتقال از دولت اسلامی به مرحله جامعه اسلامی «مسئله ی الگوی پیشرفت اسلامی» است.
لذا تولید «الگوی پیشرفت اسلامی» عِدل «بحث ولایت فقیه» در مرحله اول انقلاب و «در رأس امور بودن جنگ» در مرحله دوم انقلاب است. و از این جا به بعد بحث در رابطه ی با "تبیین چگونگی توانمندسازی ساختارها" است. اما برای عبور از مرحله چهارم انقلاب به مرحله امت اسلامی پیشبینی ما بر اساس نقشه تولید الگوی پیشرفت اسلامی مسئله ی "بانک اطلاعات" است.
بیداری اسلامی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">