طلبه امروزی

طلبه امروزی

بسم الله الرحمن الرحیم

ساختارهای مبتنی بر مبانی مادی ناسازگار با زندگی جوامع بشری

 

ساختارهای مبتنی بر مبانی اسلام، تنها ساختارهای مطلوب در نظام جمهوری اسلامی

نظام اسلامى، نظامى است بر پایه‏ى مبانى اسلام. هر جا که توانسته‏ایم وضع موجود و ساختار کنونى نظام خودمان را بر پایه‏ى اسلام قرار بدهیم، این خوب است، مطلوب است؛ هر جا نتوانستیم، سعى ما باید این باشد که آن را بر همان پایه و مبناى اسلامى قرار بدهیم؛ از او نباید تخطى کنیم. این هدف ماست.

امام خامنه ای: در دیدار روسای سه قوه و مسئولان بخشهای مختلف نظام 19/6/1387

 

لزوم تنظیم برنامه ها در دهه چهارم انقلاب بر مبنای "پیشرفت چشمگیر و عدالت محسوس"

...به توفیق الهی، به اذن الله تعالی باید دهه چهارم این انقلاب -که در نزدیکی آن هستیم-، دهه "عدالت و پیشرفت توأمان باشد؛ یعنی پیشرفت چشمگیر و عدالت محسوس در سطح کشور. برنامه ها را باید اینجور تنظیم کرد. و این؛ ملت و کشور ما را آسیب ناپذیر می کند.

امام خامنه ای :در خطبه های نماز جمعه تهران در روز هجدهم رمضان 29/6/1387

 

پیشرفت همراه با عدالت در نظام اسلامی، نقطه مقابل پیشرفت بدون عدالت در نظام مادی

...واقعاً از افراد متفکر هم استفاده بشود و بنشینند الگوى پیشرفت را طراحى کنند. چون این دهه، "دهه‏ى پیشرفت و عدالت" است. ما پیشرفت را با عدالت با هم آوردیم؛ یعنى درست نقطه‏ى مقابل آن چیزى که در دنیاى مادىِ امروز مطرح است. آنها می گویند ما اگر بخواهیم در پیشرفت، رعایت این مسائل عدالتى را بکنیم، آن پیشرفت به دست نخواهد آمد، بنابراین عدالت را می گذاریم بعد از آنکه پیشرفت را حاصل کردیم. آن وقت با راه‏هاى جبرانى مثل همین بیمه‏ها و کمکها، تا آن حدى که بشود - که غالباً هم نمیشود - جبران میکنیم. ما میگوئیم نه، پیشرفتِ همراه با عدالت. در ذات این پیشرفت، عدالت بایستى ملحوظ شده باشد. خوب، این الگو لازم دارد؛ بنشینید الگویش را ترسیم کنید. این، نگاه کلانى خواهد بود به آینده‏ى کشور.


امام خامنه ای: در دیدار اعضاى هیئت دولت    ۱۳۸۸/۰۶/۱۶

 

عدم موفقیت الگوهای غربی برای پیشرفت در جامعه اسلامی و حتی جوامع غربی

...ما حالا باید براى شکستن این طلسم فکر کنیم؛ کدام طلسم؟ این طلسم که کسى تصور کند که پیشرفت کشور باید لزوماً با الگوهاى غربى انجام بگیرد. این وضعیت کاملاً خطرناکى براى کشور است. الگوهاى غربى با شرایط خودشان، با مبانى ذهنى خودشان، با اصول خودشان شکل پیدا کرده؛ به علاوه ناموفق بوده. بنده به طور قاطع این را می گویم: الگوى پیشرفت غربى، یک الگوى ناموفق است.

امام خامنه ای: در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد  ۱۳۸۶/۰۲/۲۵

 

تشویق کشورها به توسعه، تشویق کشورها به غربى شدن

در وهله‏ى اول انسان خیال میکند توسعه‏یافته یعنى آن کشورى که از فناورى و دانش پیشرفته‏اى برخوردار است، توسعه‏نیافته و در حال توسعه هم به همین نسبت؛ در حالى که قضیه این نیست. عنوان توسعه‏یافته - و آن دو عنوان دیگرى که پشت سرش مى‏آید، یعنى در حال توسعه و توسعه‏نیافته - یک بارِ ارزشى و یک جنبه‏ى ارزش‏گذارى همراه خودش دارد. در حقیقت وقتى میگویند کشور توسعه یافته، یعنى کشور غربى! با همه‏ى خصوصیاتش: فرهنگش، آدابش، رفتارش و جهت‏گیرى سیاسى‏اش؛ این توسعه‏یافته است. در حال توسعه یعنى کشورى که در حال غربى شدن است؛ توسعه‏نیافته یعنى کشورى که غربى نشده و در حال غربى شدن هم نیست. این جورى میخواهند معنا کنند. در واقع در فرهنگ امروز غربى، تشویق کشورها به توسعه، تشویق کشورها به غربى شدن است!

 امام خامنه ای: در دیدار استادان و دانشجویان کردستان‏ 27/2/1388

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">