طلبه امروزی

طلبه امروزی

40 تن از نمایندگان مجلس درباره گفتمان عدالت و پیشرفت

در حالی که طی هفته های اخیر اخباری مبنی بر تشکیل فراکسیونی به نام "عدالت و پیشرفت" در مجلس با محوریت محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس منتشر شده است، 40 تن از نمایندگان مجلس که اغلب آنها در این فراکسیون عضویتی ندارند، پیش از رسانه ای شدن خبر راه اندازی این فراکسیون در نامه ای به تبیین گفتمان عدالت و پیشرفت پرداخته بودند.

 

به گزارش رجانیوز، اگرچه اقباس باهنر از این نامه برای نامگذاری فراکسیون خود قطعی نیست اما برخی کارشناسان که پیش از این با وی درخصوص این مسئله گفتگو کرده بودند اظهار می دارند باهنر در این گفتگوها تأکید داشته است که مبنای گفتمانی باید سند چشم انداز توسعه باشد نه عدالت و پیشرفت.

این نامه به امضای آقایان مرتضی آقاتهرانی، روح الله حسینیان، علی اصغر زارعی، غلامرضا مصباحی مقدم، علیرضا محجوب، حسین نجابت، حسن غفوری فرد از نمایندگان تهران، حسن نوروزی نماینده رباط کریم، محمد کرمی راد نماینده کرمانشاه، رضا رحیمی نسب نماینده خرم آباد، هادی مقدسی نماینده بروجرد، علی کائیدی نماینده خرم آباد، سید علی حسینی نماینده نیشابور، داود محمدجانی نماینده آباده، شکور اکبرنژاد نماینده تبریز، احمد ناطق نوری نماینده نور، سید جلال یحیی زاده نماینده تفت و میبد، عزت الله دهقان نماینده درود و ازنا، سید عماد حسینی نماینده قروه، فرهاد تجری نماینده قصرشیرین، سید احمدرضا دستغیب نماینده شیراز، محمدرضا آشتیانی نماینده قم، علی کریمی فیروز رجایی نماینده بابل، محمود حسینی دولت آبادی نماینده برخوار و میمه، علی شاهرخی نماینده کوهدشت، هاشم سواری نماینده دشت آزادگان، سید علی میرخلیلی نماینده میناب، سید علی محمد موسوی مبارکه نماینده مبارکه، سید ناصر موسوی نماینده رامهرمز و رامشیر، محمد محمدی نماینده سلسله و دلفان، موید حسینی صدر نماینده خوی، جهانبخش امینی نماینده کرمانشاه، مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز، سید ناصر موسوی نماینده فلاورجان، سید حسین دهدشتی نماینده آبادان، مصطفی مطورزاده نماینده خرمشهر، سیدکاظم موسوی نماینده اردبیل رسیده است.

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم شریف، نخبگان و متفکران، مسئولین خدوم

سلام علیکم

در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامی هستیم. 3 دهه مجاهدت و موفقیت ملت ایران در سایه دین -که ذخیره ای بی بدیل برای بشریت و ملت ایران است-، با تحقق "عدالت و پیشرفت"1 شکوفاتر از گذشته خواهد شد. روزمرگی ها، اختلافات سیاسی، حزبی و... هیچکدام نباید ما را به بیراهه2 و بی صبری بکشانند؛ بیراهه و بی صبری3 چیست؟ بیراهه و بی صبری دور شدن از "شعارهای انقلاب" است. تکرار و "مطالبه شعارهای انقلاب" در ادبیات و گفتار4 مردم، مسئولین و متفکران جامعه راه را بر مخالفان اسلام می بندد و زمینه ای اجتماعی برای تحقق قله های پرافتخار انقلاب، فراهم می ورد. تحقق "عدالت و پیشرفت" و دیگر شعارهای انقلاب اسلامی، ایران عزیز را از آسیب5 استکبار مصون می کند و آن را به عنوان الگویی اخلاق محور6 در مقابل چشم جهانیان قرار خواهد داد.

ترکیبی از مطالبه مردمی و تلاش مخلصانه مسئولین7 و استفاده از تفکر نخبگان و متفکران جامعه می تواند نویدبخش تحقق "عدالت و پیشرفت" در دهه چهارم انقلاب اسلامی باشد.

"مساجد و هیئات" سراسر کشور -به ویژه در مناسبت های خاص- بستری مناسب برای تقویت گفتمان دهه چهارم در میان مردم است؛ امری که مسئولین و متفکران با استفاده از آن می توانند امید اجتماعی8 به آینده را گسترده تر در جامعه ایجاد کنند.

25 آبان سال نوآوری و شکوفایی

پی نوشت ها:

1- «وقتی نگاه می کنیم برای دهه چهارم -برای این ده سالی که پیش روی ماست- دو شاخص عمده وجود دارد که باید این دو را حتماً بدست بیاوریم: یکی پیشرفت است، یکی عدالت. ما مثل بعضی از کشورها و نظام های دنیا فقط به پیشرفت فکر نمی کنیم، ما پیشرفت را همراه عدالت می خواهیم.

ولی فقیه در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مهطر رضوی 1/1/87

2- من به نظرم می رسد یکی از کارهای لازم، تشکیل جلسات فکری وسیعی است که مجموعه‏ی دانشجویی، همراه با مجموعه‏ی حوزوی، با برنامه‏ریزی خوب، می تواند به وجود بیاورد تا بنشینند درباره‏ی مسائل گوناگون فکر کنند. گسترش فکر و پراکندن فکرِ درست و صحیح می تواند همان ثمراتی را ببخشد که ما در زمینه‏های مسائل علم و فناوری و پیشرفت علوم از دانشجو توقع داریم؛ یعنی شکوفایی، آوردن حرف نو به میدان اندیشه، با یک حرکت صحیح و جهت گیری درست. یکی از کارها این است.

یکی از کارها، مشخص کردن اصول است. ما اصولی داریم که باید از این اصول تخطی نشود. یعنی به نام فکرپردازی و اندیشه‏پردازی، از اصول انحراف پیدا نشود. اصول، شاخص های راه صحیح و صراط مستقیم است. خطاست اگر اصول را به دیواره‏هایی تشبیه کنیم که انسان از وسط این دیواره‏ها باید حرکت کند؛ نه، اصول شاخصند. یک راه مستقیمی وجود دارد، یک صراط مستقیمی هست که این، انسان را به هدف میرساند. این صراط مستقیم را باید شناخت، باید کشف کرد. هیچ کس در محدوده‏ی صراط مستقیم زندانی نشده. اجبار به پیمودن صراط مستقیم در هیچ کس نیست. این اصول کسی را اجبار نمیکند، الزام نمیکند، محدود نمی کند، بلکه این اصول انسان را هدایت میکند و به او می گوید که اگر چنانچه بر طبق این اصول حرکت کردی، به آن نتیجه‏ی مطلوب خواهی رسید؛ اگر از این اصول تخطی کردی، به هدف نخواهی رسید. آخر، اشکال بیراهه همین است. بیراهه، دو اشکال دارد: یک اشکال این است که انسان به سرمنزل مقصود نمیرسد؛ اشکال دیگر این است که وقت انسان تلف می‌شود؛ فرصتها از دست می‌رود.

این کسانی که در طول این صد سال، صد و پنجاه سال اخیر در کشور ما داعیه‏ی اصلاح و پیشرفت و ترقی سر دادند و ما را حقاً و انصافاً به بیراهه کشاندند، این گناه بزرگ را انجام دادند؛ هم ما در طول این صد و پنجاه سال به مقصد نرسیدیم و عقب ماندیم، هم وقتمان تلف شد. چند نسل پی‏درپی باید بیایند، ضایع شوند، در این تیه(۱) سرگردانی بروند و به نتیجه نرسند، تا یک وقت یک نسل متوجه بشود که اشتباه کرده‏اند؛ راه را برگردد، شروع کند از نو حرکت کردن. گناه آن کسانی که جوامع بشری را به بیراهه میکشانند، این است که وقت آنها و عمر آنها و فرصتهای آنها را ضایع می کنند.

ولی فقیه در دیدار جمعی از نخبگان علمی و دانشجویان دانشگاه 7/7/1387

3- ما وظیفه مان این است. ما حق ندارم از شعارهای انقلاب و شعارهای اسلام عقب نشینی کنیم، این، یک بی صبری است. این بی صبری ای است که نباید این را قبول کرد.

ولی فقیه در دیدار رؤسای سه قوه و مسئولان و مدیران بخشهای مختلف نظام 19/6/1387

4- باید به دستورات و احکام اسلامی و مبانی انقلاب اسلامی بطور حقیقی اعتقاد داشت و ادبیات و گفتار خود را بگونه ای تنظیم کرد که حاکی از اعتقاد واقعی به این مسئله باشد چرا که حل مشکلات، در گرو عمل به دستورات اسلام است.

ولی فقیه در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان 7/76/1387

5- و همانطور که عرض کردیم، به توفیق الهی، به اذن الله تعالی باید دهه چهارم این انقلاب -که در نزدیکی آن هستیم-، دهه "عدالت و پیشرفت توأمان باشد؛ یعنی پیشرفت چشمگیر و عدالت محسوس در سطح کشور. برنامه ها را باید اینجور تنظیم کرد. و این ملت و کشور ما را آسیب ناپذیر می کند. البته دشمن، دشمن است. از دشمنانی که از اسلام ضربه خورده اند، سیلی خورده اند، نباید توقع داشت که در مقابل نظام جمهوری اسلامی ساکت و آرام بنشینند. یقیناً دشمن، دشمنی می کند. انظار دشمنی دشمن را باید داشت، منتهی باید آگاهانه، هوشیارانه، در مواجهه با دشمنی دمشن بهترین راه را برای حفظ منافع ملی، حفظ مصالح عموم مردم درنظر گرفت.

ولی فقیه در خطبه های نماز جمعه تهران در روز هجدهم رمضان 29/6/1387

6- آنچه که موجب می‌شود ما الگوی غربی را برای پیشرفت جامعه خودمان ناکافی بدانیم، در درجه اول این است که نگاه جامعه غربی و فلسفه‌های غربی به انسان... با نگاه اسلام به انسان، به‌کلی متفاوت است؛ یک تفاوت بنیانی و ریشه‌‌ای دارد... پیشرفت از نظر غرب، پیشرفت مادی است؛ محور، سود مادی است؛ هرچه سود مادی بیشتر شد، پیشرفت بیشتر شده است؛ افزایش ثروت و قدرت... پیشرفت وقتی مادی شد، معنایش این است که اخلاق و معنویت را می‌شود در راه چنین پیشرفتی قربانی کرد... اما از نظر اسلام، پیشرفت این نیست. البته پیشرفت مادی مطلوب است، اما به‌عنوان وسیله. هدف، رشد و تعالی انسان است.

7- همیشه این ملت نیاز دارد به مسابقه خدمت رسانی میان مسئولان، همیشه این ملت نیاز دارد به این که مسولان او پاسخگوی مسئولتهای بزرگ خودشان در مقابل ملت باشند و روح پرسشگری در مردم وجود داشته باشد و همیشه زنده بماند. اینها شعرهای گذرا نیست؛ ابعاد و جوانب گوناگون وظایف ما مسئولان و همچنین مطالبات ملت را برای ما روشن می کند.

ولی فقیه در دیدار زائران و مجاوران حرم رضوی 1/1/1384

8- تقویت امید به آینده در میان مردم به ویژه جوانان یکی از نیازهای اصلی در بخش فرهنگ عمومی است که امامان جمعه در این زمینه می توانند تأثیرگذاری بالایی داشته باشند.

ولی فقیه در دیدار ائمه جمعه

لینک مرتبط 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">