طلبه امروزی

طلبه امروزی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

حتما در جمع­هایی بوده­اید که از هر دری سخنی به میون اومده و از قضا همه حاضرین خود را متخصص در موضوعات مطرح شده دانسته و پیرامون آن موضوع شروع به سخنرانی کرده اند و هر کدام علی­المبنای ذوق و سلیقه خود چنان تحلیل ناکارشناسانه­ای ارائه کرده­اند که گویی موی سرشان را در این موضوع سفید کرده اند.

اما اگر مختصر شناختی نسبت به موضوع مطروحه داشته باشید خواهید دید همه آن تحلیل­ها را می­توان تحت عنوان «تحلیل های آبگوشتی» جمع نمود.

جمعی که فیلی را در تاریکی لمس نمودند و هرکدام بنا به برداشت خودشان شروع به تحلیل فیل نمودند. اولی گفت فیل یک ستون قوی و محکم است، دومی گفت فیل یک شیلنگ ضخیم در فلان ابعاد است و سومی گفت فیل همان لواشک خانواده است و ...

این تحلیل­گران فیل، کافی بود تنها چند صفحه در رابطه با فیل مطالعه یا این حیوان را در روشنایی مشاهده می کردند و یا اینکه چند دقیقه با کسی که مختصر شناختی از فیل دارد به گفتگو می نشستند تا به ناکجا آباد نروند.

از فیل مهم­تر موضوعات جامعه اسلامی است که متأسفانه نخبگان جامعه نسبت به آنها سکوت اختیار کرده­ و تنها زمانی که از آنها در این رابطه سوالی پرسیده می­شود شروع به ارائه تحلیل­های عرفی می­نمایند که نتیجه آن تحلیل فیل به ستون، شیلنگ، لواشک و ... می­شود.

برخورد عرفی با موضوعات اجتماعی به معنای تحلیل ذوقی و سلیقه­ای است و در نهایت خواهیم دید به عدد افراد جامعه در رابطه با یک موضوع تحلیل وجود دارد.

البته این تحلیل­ها نه تنها دردی از دردهای جامعه را کم نمی­کند بلکه جامعه را دچار تشتت و اختلاف می­نماید؛ بخاطر اینکه ما معصوم نیستیم و به ما وحی نمی­شود که بخواهیم بگوئیم همه در همه زمینه ها به فرمایشات من توجه کنند و دیگران هم این فرمایشات را به دیده منت بگذارند.

در نهایت باید با موضوعاتی که مبتلا به جامعه اسلامی است به صورت تخصصی که قابلیت تدوین و تفاهم اجتماعی دارد رفتار نمود و کسانی هم که حرف تخصصی مدون قابل تفاهم ندارند از ارائه تحلیل های آبگوشتی که همه چیز در اون پیدا میشه خودداری کنند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">