طلبه امروزی

طلبه امروزی

پایان تاریخ ، پایان کدامین راه؟!

جمعه, ۸ مهر ۱۳۹۰، ۰۸:۵۸ ب.ظ

بسمه تعالی

در ابتدای دهه 1990 م.  زمانی که  سالهای سقوط مارکسیسم خوانده می شود «فوکویاما» ـ سیاستمدار آمریکایی ژاپنی تبار ـ نظریه پایان تاریخ را مطرح نمود و سه سال بعد از مطرح کردن این نظریه در کتابی با عنوان «پایان تاریخ و آخرین انسان» نظریه خود را تشریح نمود.[1]
در حقیقت معنای عرفی این نظریه این است که کاروان تاریخ به سرکردگی آمریکا و کشورهای توسعه یافته با اعتقاد به لیبرال دموکراسی به سمت غایت و هدف خود در حال حرکت است و سایر کشورهای جهان هم به پیروی از آنها وارد این کاروان شده اند.
در فرض پذیرش چنین وضعیتی، انقلاب اسلامی به رهبری شخص امام راحل و به اذن حضرت حجت با اخطار به کاروان الگوهای مدیریت غرب به خاطر تشخیص غلط در شناخت تکامل انسان، مسیر انقلاب را از چنین مدل های اداره ای جدا نمود و  توانایی مدیریت جامعه، توسط اخلاق انبیاء را اعلام نمود.
با تغییر الگوهای مدیریتی در انقلاب بر مبنای اسلام ، آنهم نه در همه ابعاد بلکه تنها در بخشی از بُعد سیاست(نظام ولایت فقیه)، جوامع غربی برای مدیریت خود احساس خطر نمودند.
با احساس خطر غرب از ایجاد الگوی مدیریتی جدید بر مبنای اسلام ده ها کشور دنیا علیه انقلاب اسلامی ایران متحد شدند و از هیچ تلاشی برای حذف فیزیکی صاحبان این الگو دریغ ننمودند.
با گذشت تقریبا یک دهه مبارزه تمام عیار کشورهای غربی، علیه انقلاب، در پوسته جنگ هشت ساله ایران و عراق فکر حذف فیزیکی صاحبان این الگو را از ذهن خود بیرون کرده و  به درگیری در سایر جبهه ها روی آوردند.
و اکنون سی سال است که انقلاب با حفظ آرمانهای محوری خود و در مسیر طراحی الگوهای مدیریتی مطلوب در حال حرکت است و هر روزه دشمنان این انقلاب به اشکال مختلف – مانند عملیات های تروریستسی، طراحی کودتا و انقلاب های مخملی، تحریم ها و ... -  در حال ضربه زدن به این ملت و کشور هستند. اما همچنان استوار به رهبری امام المسلمین حضرت آیت الله خامنه ای در حال حرکت به سمت قله تکامل انسان الهی هستیم و راه همچنان ادامه دارد...


________________________________________
[1] - فوکویاما در اولین سطرهای مقدمه کتابش می نویسد:
من استدلال می کنم که اجماع قابل ملاحظه ای درباره مشروعیت و مقبولیت لیبرال دموکراسی به عنوان نظام حکومتی که در چند سال گذشته در سراسر جهان به وجود آمده، پدیدار گشته و بر ایدئولوژیهای رقیب مانند سلطنت موروثی، فاشیسم واخیرا کمونیسم چیره شده است . به علاوه من استدلال می کنم که لیبرال دموکراسی می تواند نقطه پایان تکامل ایدئولوژیک بشر را بنیاد گذارده و شکل نهایی حکومت انسان باشد وچنین [چیزی] به معنی پایان تاریخ است. (Fukuyama,1992,p.1).
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">