طلبه امروزی

طلبه امروزی

اولین جلسه شورای پژوهشی همایش عدالت و پیشرفت در محل معاونت پژوهشی موسسه علوم انسانی جامعه المصطفی در مورخ 4/5/1390 برگزار شد.

در این جلسه با توجه به جایگاه و ارتباط الگوی پیشرفت اسلامی با ساختارهای نظام و قوای سه‌گانه؛ مبتنی بر تحلیل وضعیت ساختار حقوقی نظام و قوای سه‌گانه موضوعات موثر بر الگوی پیشرفت اسلامی معرفی شد.

به عبارت دیگر در ادبیات انقلاب، ضمن بحث در مورد  علت مقاومت بی‌نظیر جمهوری اسلامی در برابر دشمنی‌های سنگین استکبار جهانی، به دو نکته‌ی بسیار مهم در ارتباط با ساختار حقوقی نظام اشاره شده است.

بر پایه‌ی تحلیل ولی فقیه، کارآمدی و ظرفیت نظام به دو محور "ساختار حقوقی نظام" که در قانون اساسی به تفصیل در مورد آن بحث شده است و "ساخت حقیقی و هویت نظام" که همان محتوای اسلامی نظام است، بازگشت دارد که نخستین و مؤثرترین عامل بقای نظام اسلامی، ساختِ حقیقی و هویت اسلامی این نظام است.

ساختِ حقیقی و هویت اصلی نظام اسلامی، همان آرمان‌ها و شاخص‌های انقلاب است که طرح آنها در شرایط و محیط اجتماعی مدرنیته، درخشندگی و تلألؤ خاصی می‌یابد و علی رغم همه‌ی مخالفت‌ها انگیزه‌ی مقاومت را در دل‌ها زنده نگه می‌دارد.

به عنوان مثال در طول سال‌های پس از انقلاب، آرمان عدالتِ اسلامی، درخشندگی خود را حفظ کرده و -علی رغم طرح همه‌ی شعارهای موازیـ هم اکنون به عنوان اصلی‌ترین شعارهای مردم و مسئولان مطرح است.

در بعد بیرونی هم تشکیل جبهه‌ی مقاومت ذیل پرچم اسلام ، اصلی‌ترین گرایش در میان مردم منطقه است. این در حالی است که همه‌ی توان سازمان ملل و کشورهای غربی برای ارائه‌ی راه‌حل‌های جایگزین به کار گرفته شده است.

بنابراین و مبتنی بر تحلیل فوق شناسایی و طرح اجتماعی همه‌ی شاخص‌های اجتماعی اسلام و محوریت یافتن همه‌ی آنها در برنامه‌ریزی و نظریه‌پردازی، زمینه اصلی برای فهم ضرورت تولید الگوی پیشرفت اسلامی محسوب می شود.

این جلسات روزهای یک شنبه در محل موسسه علوم انسانی به صورت هفتگی برگزار می‌شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">