طلبه امروزی

طلبه امروزی

اردیبهشت ماه 1390 پیش نویس هفتم جدول موسوم به جدول شماره یک گفتمان عدالت و پیشرفت توسط شورای فعالیت شبکه ای مساجد و هیئات منتشر گردید.

 در پیش نویس هفتم نسبت به پیش نویس ششم پنج تغییر دیده می شود؛ که لزوم شرح مجدد این جدول را مطرح نمود. به عبارت دیگر جدول شماره یک گفتمان عدالت و پیشرفت سر فصل های اصلی "نگاه جامعه شناسانه"به حرکت علمی کشور برای "تولید الگوی پیشرفت اسلامی" است که در قالب یک جدول در معرض نقد اندیشمندان و نخبگان جامعه ی اسلامی قرار گرفته است . همانطور که اشاره شد مطالب این جدول بر اساس نگاه نظام مند و جامعه شناسانه طبقه بندی شده است که در آینده نزدیک در قالب یک گزارش راهبردی منتشر خواهد شد.

لازم به ذکر است که؛ استفاده از اصطلاح "نگاه جامعه شناسانه" در توصیف جدول شماره یک گفتمان عدالت و پیشرفت به این خاطر است که حرکت علمی کشور برای تولید الگوی پیشرفت اسلامی نمی تواند در فضای خلاء و ذهنی انجام پذیرد و بر اساس نگاه جامعه شناسانه برای دستیابی به این امر مهم لازم است که نخبگان جامعه علاوه بر توجه به الزامات تئوریک موضوع، جهت گیری نگرش ها و انتظارات فرهنگ عمومی جامعه و همچنین به شکل و جهت گیری برنامه ریزی قوای رئیسی نظام  برای اداره جامعه توجه تام داشته باشند.

به عبارت دیگر تکیه تصمیم سازان در وزارت خانه ها، سازمان مدیریت، کمیسونها مجلس و مراکز پژوهشی نهادهای مختلف به کارشناسی غربی موضوعی است که در نهایت ریل اداره کشور را در مسیر توسعه غربی قرار می دهد و در عمل نیاز به تولید الگوی پیشرفت اسلامی را در بدنه تصمیم سازی کشور منتفی می سازد.

البته این رویکرد جاری در وزارت خانه های کشور علاوه بر منتفی ساختن زمینه نیاز به الگوی پیشرفت اسلامی، اثری مهم نیز در زندگی مردم دارد که اثر آن در مسأله سازی برای اداره کشور و بالمآل غفلت از موضوع الگو کمتر از مسئله اول نیست. به عبارت دیگر برنامه های توسعه غربی زندگی مردم را بر اساس الگوی مصرف مدرن تنظیم می کند و این مساله فضای پروشی جامعه را به سمت نیازهای مادی می کشاند.

تغییر پسند اجتماعی در جریان انتخابات مردمی گرایش های ملی را به سمت جریان زاویه دار با آرمانهای انقلاب هدایت می نماید و بدیهی است که انتخاب افرادی با گرایش های نزدیک به غرب، خود مانعی بزرگ بر سر تحقق آرمان تولید الگوی پیشرفت اسلامی است. با توجه به دو آسیب فوق است که در جدول شماره یک گفتمان عدالت و پیشرفت علاوه بر "ارائه  طبقه بندی متفاوت از موضوعات اندیشه ورزی" برای تولید الگوی پیشرفت اسلامی نسبت به سایر فهرست های علمی در این موضوع، "تحول در برنامه ریزی جریان مطالبه آرمانهای انقلاب" و همچنین تئوریزه شدن "تئوری ولایت فقیه در سطح ساختارها" مورد توجه قرار گرفته است.  

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">