طلبه امروزی

طلبه امروزی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۱ ثبت شده است

بسم الله الرحمن الرحیم

 

«نگاه روشنفکری، نگاه دینی سنتی، نگاه دینی انقلابی» سه ادبیات رایج در جامعه ایران

با توجه به نوع نگاه هایی که در جامعه ی اسلامی ایران وجود دارد در رابطه ی با موضوعات مختلف تحلیل هایی متفاوت هم به عرصه ظهور می رسند که لازم است به صورت اجمالی شناختی در این رابطه ایجاد شود. به جهت کلی نوع نگاه هایی که در سطح کلان به صورت فعال و زنده در تحلیل های کلان جامعه به خود اجازه حضور می دهند عبارتند از «نگاه روشنفکری، نگاه دینی سنتی، نگاه دینی انقلابی»

 

نگاه روشنفکری (دین نمی تواند جامعه را اداره کند)

تحلیل هایی که ادبیات روشنفکری در موضوعات متفاوت ارائه می نماید معمولا مبتنی است بر دانسته های دانشگاهی که با توجه به غربی بودن خاستگاه این دانسته ها و متناسب بودن با نیاز های مادی و آن هم از نوع غربی آن. لذا نباید انتظار داشت پاسخی ایرانی و اسلامی ارائه نماید.

 

 نگاه دینی سنتی (شأن دین دخالت در امور جامعه نیست)

تحلیل هایی که ادبیات سنتی دینی ارائه می نماید با توجه به نگاه خاصی که در حوزه دین و علم دارند و موضوعات را از هم تفکیک کرده و بخشی از آن را در حوزه تئوری پردازی و عمل به دانشگاه واگذار می کند و آن از این جهت است که ورود به برخی از حوزه های تخصصی را شأن علوم دینی نمی داند و همین امر باعث شده است که حجیت علوم دانشگاهی را در همان راستا بپذیرند.

 

نگاه دینی انقلابی (دین می تواند جامعه را اداره کند)

در ادبیات انقلاب از جمله موضوعات مورد توجه این است که نگاه به دین متفاوت است به گونه ای که دین مبنای اداره امور جامعه می باشد و حتی میتوان ساختار های جامعه را مبتنی بر آن طراحی نمود لذا در موضوعات متفاوتی که برای جامعه به وجود می آید تلاش می نماید نگاه خاص و متناسبی به آن ها داشته باشد.

با توجه به سه نگاهی که در جامعه ی نخبگان ایران وجود دارد موضوعات مختلف در بسیاری از موارد از این سه حال خارج نیستند از این جریان خارج نیست موضوعی مانند الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی

 

 خطری که الگوی پیشرفت را تهدید می کند

یکی از خطرهایی که الگوی پیشرفت اسلامی - ایرانی را تهدید می کند نگاه غربی و تفسیر دانشگاهی آن است اما خطر آن زمانی دو چندان می شود که متخصصان دینی با نگاه سنتی عملا حوزه هایی از این الگو را به دانشگاه واگذار می نمایند و مهمتر اینکه حجیت آن را هم تأیید می کنند و از آن طرف هم دانشگاه گر چه افرادی مومن داشته باشد اما به دلیل ضد دین بودن علم آن تفسیری غیر مناسب از بحث الگو به ما ارائه می نماید و در نهایت همان الگویی را که دنیای غرب برای ما پیچیده است اینبار با لعابی اسلامی برای برون رفت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب به کار می گیریم غافل از اینکه مطلوب خود را مطلوب غرب ضد دین تعریف نموده ایم اما این باز از زبان دانشمندان ایرانی و بعضا روحانی!!

با توجه به بحث مطرح شده اصلی ترین مشکلی که بحث الگوی پیشرفت را تهدید می کند غربی معنا کردن آن است چرا که عملا متخصصین دینی سنتی موضوعاتی از این قبیل را در دامن دانشگاه می گذارند و عملا با تعریف شأنی خطرناک در این گونه حوزه ها از خود سلب اختیار می کنند غافل از اینکه دوری نامبارک شکل می گیرد که خواسته های تمدنی ضد دین با سبک و سیاقی زیبا در جامعه محقق می شود.

 

  • رسول ساکی

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مشکلات بچه حزب اللهی ها این است که وقتی با برادرانشان در موضوعی اشتراک دارند به جای اینکه دست روی وجه اشتراک بگذارند و ضربه ای به جبهه کفر بزنند سریعا دست روی نقطه اختلاف می گذارند و مدام سعی می کنند حساب خود را از برادران خود جدا کنند، که نکند برادرمان اشتباهی داشته باشد و به پای ما هم نوشته شود.

برخی از مومنین اعم از شیعه و سنی گمان می برند به جای اینکه مشترکات اسلام را پر و بال دهند و دشمنان اسلام را مأیوس کنند دست روی اختلافات می گذارند و بجای مستکبرین عالم، مستضعفین و مسلمین را مورد ضرب قرار می دهند و گمان می کنند اگر شیعه سنی را زد یا سنی شیعه را زد خود بجای آن می نشیند.

اما زهی خیال باطل، با ضربه خوردن شیعه و سنی، هر دو کنار می روند و تمدن غیر انسانی غرب فرهنگ خود را جایگزین می کند.

همین گونه است در مسائل علمی، فرهنگی و ...

  • رسول ساکی

 

آلبوم تصاویر جلسه

بهتر آن است که جلسات اهل بیت (علیهم السلام) محل تئوری پردازی و حل مشکلات جامعه اسلامی باشد به همین خاطر سعی کردیم با یک تیر چند نشان را مورد اصابت قرار دهیم

اول آنکه شب میلام با برکت امام هشتم را جشن بگیریم و عرض ارادتی بنماییم

دوم آنکه بحث چگونگی دفاع از انقلاب را مطرح کنیم تا دانشمندان ارجمند حاضر در جلسه اشکالات را مورد نقد و بررسی قرار دهند

سوم آنکه حقیر قائل به گرفتن جشن تولد برای فرزندانم به صورت مستقل نیستم لذا تولد محمد رضا را با تولد معصوم هم اسمش امام رئوف هم چون سنوات گذشته جشن می گیریم و تولدفاطمه زهرا را با تولد معصوم هم اسمش بی بی فاطمه زهرا (سلام الله علیه) جشن خواهیم گرفت.

اما مباحث مطرح شده در این جلسه، بحث دفاع از انقلاب بود که در سه سطح ذیل به سمع علمای مجلس رسید و بعد از آن هم با مداحی مداح اهل بیت عصمت و طهارت حجت الاسلام حاج علی جنانی حاضرین در جلسه به فیض کامل رسیدند :

سطح اول: دفاع سیاسی از انقلاب

در این مرحله از دفاع به دلیل مشاهده معجزات عقلانی انقلاب و به وجود آمدن یقین قلبی حرکت ها و اقدامات فقیه پرچمدار را درست می دانیم و از آن دفاع می کنیم و حتی حاضریم در این راه از جان و مال خود هم دریغ نکنیم.

سطح دوم : بازخوانی ادبیات انقلاب

ادبیات انقلاب و مفاهیم ارزشی آن را نظام مفاهیم انقلاب اسلامی می دانیم و با بازخوانی آنها سعی در نهادینه کردن و گفتمان سازی آنها می نماییم.

سطح سوم: به کار گیری ادبیات انقلاب

با توجه به تاسیس و سفارش ادبیات انقلاب از ناحیه ی پرچمدار توحید در عصر غیبت می توان مدعی شد ادبیات انقلاب نیاز روز جامعه اسلامی می باشد به همین جهت نیاز است متنی بر این ادبیات برنامه هایی را طراحی و بکار گیری نمود

از همین جهت یکی از موضوعات مطرح بحث الگوی پیشرفت اسلامی می باشد که بر اساس ادبیات انقلاب نگاهی به آن داشته ایم و تلقی های موجود در جامعه را در سه محور زیر دسته بندی نموده ایم

  • رسول ساکی
بسم الله الرحمن الرحیم

به دنبال طرح مسائل و سوالات جدید علمی در ادبیات انقلاب، نخبگان کشور برای پاسخگوئی به این نیازهای علمی ده ها همایش، نشست و کارگاهِ علمی برگزار کرده و صدها نشست و همایش در راه است. مسائلی همچون؛ "چگونگی اصلاح الگوی مصرف"، "تبیین اقتصاد مقاومتی"، "چیستی الگوی پیشرفت اسلامی" ، "تبیین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی" و "نسبت میان عدالت و پیشرفت" برخی از این موضوعات جدید هستند؛ که در مورد آن بحث هائی میان نخبگان و مسئولان درگرفته است.

اما در این میان برگزاری نشست ها و همایش ها در مورد این موضوعات نو و تازه تأسیس با یک آسیب جدی همراه شده است. این آسیب همان "عدم تبیین دقیق و روشن حرف های نو و جدید انقلاب اسلامی" در قبل و هنگام نشست ها و همایش ها است.

عدم توجه به این موضوع باعث می شود که شرکت کنندگان و گاهی برگزار کنندگان به تبیین صحیحی از حرف جدید انقلاب و تفاوت آن با حرف های رایج غربی دست نیابند. ایجاد تلقی های متفاوت از موضوعات نو و تازه تأ سیس انقلاب در جامعه و انحلال بلند مدت این مفاهیم در مفاهیم رایج غربی از ثمرات این غفلتِ فرصت سوز است. به عبارت دیگر تبیین روشن و تطبیقی این موضوعات قبل و هنگام برگزاری همایش ها یک ضرورت است. همایش ها باید بدانند که برای پاسخ به چه سوالی تشکیل شده اند.

با بررسی برخی پاسخ ها ی ارائه شده به نشست ها و همایش های مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی می توان اثار این آسیب را به وضوح مشاهده نمود. بعضی افراد در این جلسات- به دلیل تبیین نشدن دقیق موضوع الگوی پیشرفت اسلامی- به تبیین ماهیت توسعه غربی و روش ایجاد توسعه در ایران و برخی دیگر به بیان مسائل کلی اسلامی پرداخته اند؛ که این سخنرانی ها و مقالات نشان از فهم نشدن الگوی پیشرفت اسلامی دارد.

با توجه به مطالب گفته شده؛ شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی-برای عبور از این آسیب-اقدام به تدوین بسته پیشخوان نشست ها و کارگاه های خود نموده است. شرکت کنندگان و برگزار کنندگان محترم، می توانند با مطالعه قسمتی از این بسته پیشخوان با آمادگی بهتری به بررسی سوال نظام مبارک جمهوری اسلامی در مسئله الگوی پیشرفت اسلامی بپردازند. ناگفته نماند که در همه نشست ها و کارگاه های این شورا قسمت اول بحث به تبیین سوال جمهوری اسلامی در این موضوع اختصاص دارد. امیدواریم در آینده بتوانیم ، محصولات و پیشنهادات بیشتری -برای رفع این نقیصه- در اختیار جبهه فکری و علمی انقلاب اسلامی قرار دهیم.

بسته پیشخوان نشست ها و کارگاه های الگوی پیشرفت اسلامی شامل سه بخش است که در ادامه آمده است:

بخش اول این بسته پیشخوان به تبیین ضرورت و جهت حاکم بر الگوی پیشرفت اسلامی توسط امام خامنه ای اختصاص دارد که خود شامل ۶ قسمت است:

۱. بیانات در اولین نشست اندیشه‌های راهبردی با موضوع الگوى اسلامى - ایرانىِ پیشرفت - آذر 1389

فهرست اصلی: اعلام صریح ناکارآمدی توسعه برای اداره کشور و سفارش تولید الگوی پیشرفت اسلامی

۲. بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان‌ - اردیبهشت 1388

فهرست اصلی: تبیین تفاوت توسعه غربی و پیشرفت اسلامی

۳. بیانات‌ در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌هاى شیراز - اردیبهشت 1387

فهرست اصلی: تحلیل کلان انقلاب در مسیر پیشرفت

۴. بیانات در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسى مشهد - اردیبهشت 1386

فهرست اصلی: بازشناسی مدل پیشرفت برای ایران اسلامی

۵. بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان - آبان 1385

فهرست اصلی: تحلیل معنای تحول صحیح و چگونگی مدیریت تحولات

۶. جستار انتزاعی در ادبیات انقلاب با موضوع عدالت و پیشرفت

فهرست اصلی: مدیریت تحولات به سمت پیشرفت اسلامی

بخش دوم این بسته پیشخوان به معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی -در پاسخ به سفارش علمی امام خامنه ای- اختصاص دارد. این قسمت در واقع پاسخ علمی شورای راهبردی به سوال انقلاب اسلامی در مورد چگونگی تولید الگوی پیشرفت اسلامی است.این بخش هم شامل ۴ قسمت است.

۱. دانلود اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

۲. معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در مصاحبه با کیهان فرهنگی

۳. فایل صوتی معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی در رادیو گفتگو

۴. بررسی تلقی های سه گانه نسبت به گفتمان عدالت و پیشرفت

بخش سوم و انتهائی این بسته شامل جزوه راهنمای برگزاری نشست ها و کارگاه های معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی است.

طرح معرفی اولین نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی

  • رسول ساکی